Papegaaien

Kenmerkend aan papegaaiachtigen

Is een sterke korte kromme snavel die zeer geschikt is voor het kraken van harde zaden en noten. De ondersnavel kan onafhankelijk van de bovensnavel worden bewogen. Papegaaien hebben een korte hals en vier tenen, waarbij twee tenen naar voren staan en twee naar achteren. Dit maakt de vogels tot zeer behendige klimmers. Bij het klimmen wordt ook de snavel gebruikt. In tegenstelling tot andere vogels hebben papegaaien geen vetproducerende stuitklier waarmee ze hun verenkleed in conditie kunnen houden. In plaats daarvan gebruiken papegaaien hun donsveren, die verpulveren tot een poeder.

Papegaaien zijn meestal kleurrijke vogels. Er zijn vaak geen uiterlijke verschillen tussen mannetje en vrouwtje, hoewel dit bij verschillende soorten wel het geval is. De vogels zijn beroemd om het imiteren van menselijke geluiden. Wilde papegaaien doen dit overigens niet, ook al leven ze in de buurt van menselijke nederzettingen.

Verslagje papegaaienpark

Om 9uur startte we de reis van 14 kilometer fietsen naar Oerle om een bezoekje te brengen aan het papegaaien park. Na zo ongeveer 3 kwartier waren we daar dan aangekomen. Toen iedereen zijn fiets in de fietsenstalling had gezet, mochten we een kwartier in de speeltuin van het park spelen. Daarna was het tijd om bij de groep te gaan staan waar je bij hoorde. Daarna kregen we een rietje en wat pinda's om de papegaaien te gaan voeren.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License